BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, September 3, 2010

PETUA PELAJAR CEMERLANG


1. Taat kepada Allah



2. Hormati kedua ibubapa dan sentiasa hormati mereka



3. Hormat dan sayang guru. Doakan guru



4. Sentiasa awal dan mendahului. Duduk di depan atau tengah.



5. Sentiasa membaca doa penerang hati, selepas sembahyang, sebelum study - alamnashrohlakasadroh



6. Mengulangkaji dalam tempoh yang pendek. Kemudian, sambung balik. Setiap 20 minit, rehat 3 minit.



7. Mengulangkaji secepat mungkin. Lepas 24 jam, kita akan ingat 20% sahaja.



8. Mengetahui petua untuk kuat ingatan dan tak mudah lupa. Cth, elak makan kepala ikan, baca bismillahillazi la yadurru maasmihi syaiun filardi wala fissamai wahuassami ul alim, elak makan bahan dalam contoh, hati, jantung, elak minum waktu makan, elak minum air yang tercemar dengan semut, elak makan terlalu kenyang, elak langgar sunnah cth tengok kemaluan sendiri, tengok nama kat batu nisan, elak tengok buih, makanan yang menguatkan ingatan: makan banyak kacang, kismis, madu, buah kurma, buah badam, pakai minyak wangi ketika belajar, pakai minyak rambut dengan gosok dan urut kepala,



9. Jangan lupa untuk senyum semasa belajar



10. Ulangkaji guna output learning, guna jari telunjuk untuk baca buku, ingat balik apa yang dah dibaca, lakar peta minda atau tulis nota, semak, sebut balik,



11. Merangsang dan memotivasikan diri sentiasa. Tulis dalam diari perkara positif yang dah dibuat hari ini setiap malam, berkawan dngan orangg yang positif, mengingatkan kawan, doa setiap kali lepas solat.



12. Belajar banyak jam setiap hari, 4-5 jam sehari,



13. Belajar dalam persekitaran yang kondusif, banyak warna hijau dan kuning, cahaya terang, jangan belajar diiringi muzik, kalau boleh hadap kiblat.



14. Guna dua-dua otak semasa belajar, rangsang otak kanan dengan buat kerja dengan tangan kiri, guna kaedah warna, diagram, kreatif, ingat irama lagu.









0 comments: